23. oktobris, Otrdiena
Vārda dienas: Daina, Dainida, Dainis
Sākuma lapa » Makroekonomika » Latvijā preces un pakalpojumi kļūst dārgāki, palielinās inflācija
Latvijā preces un pakalpojumi kļūst dārgāki, palielinās inflācija
Autors: NRA.lv / 10. aprīlis 2018, 14:19
Latvijā šogad martā salīdzinājumā ar februāri patēriņa cenas pieaugušas par 1,2%, bet gada inflācija - šogad martā salīdzinājumā ar 2017.gada martu - palielinājusies līdz 2,2%, liecina Centrālās statistikas pārvaldes dati.


Savukārt pēdējo 12 mēnešu vidējais patēriņa cenu līmenis, salīdzinot ar iepriekšējiem 12 mēnešiem, martā audzis par 2,6%.

Statistikas pārvaldē informēja, ka 2018.gada martā, salīdzinot ar februāri, precēm cenas pieaugušas par 1,5%, bet pakalpojumiem - par 0,7%, savukārt salīdzinājumā ar pagājušā gada martu precēm cenas augušas par 1,6%, bet pakalpojumiem - par 3,7%.

Martā lielākā ietekme uz cenu izmaiņām bija cenu kāpumam apģērbam un apaviem, alkoholiskajiem dzērieniem un tabakas izstrādājumiem, ar atpūtu un kultūru saistītām precēm un pakalpojumiem, ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem, kā arī cenu kritumam pārtikai un bezalkoholiskajiem dzērieniem.

Mēneša laikā pārtikas un bezalkoholisko dzērienu cenas samazinājās par 0,4%. Būtiskākā ietekme uz vidējā cenu līmeņa kritumu grupā bija kafijai (-5,8%), taču cenas samazinājās arī svaigiem dārzeņiem (-3,7%), pienam (-3,2%), cukuram (-5,2%), olām (-1,7%), olīveļļai (-6,3%) un cūkgaļai (-1%). Noslēdzoties akcijām, cenas palielinājās sieram (+4,6%), kā arī dārgāki bija svaigi augļi (+2,3%), galvenokārt banāni un apelsīni. Cenas pieauga svaigām vai atdzesētām zivīm (+3,7%).

Alkoholisko dzērienu un tabakas izstrādājumu vidējais cenu līmenis mēneša laikā palielinājās par 5,1%. Alkoholiskajiem dzērieniem cenas pieauga par 8,1%, ko galvenokārt ietekmēja akcīzes nodokļa pieaugums alkoholam no 2018.gada 1.marta. Par 8% dārgāki kļuva stiprie alkoholiskie dzērieni, alus - par 11,8% un vīns - par 3,1%. Savukārt tabakas izstrādājumu vidējais cenu līmenis pieauga par 0,1%.

Martam raksturīgo cenu kāpumu apģērbiem un apaviem ietekmēja jaunās pavasara sezonas preču nonākšana tirdzniecībā. Apģērbiem cenas palielinājās par 8,2%, bet apaviem - par 15,3%.

Ar transportu saistītās preces un pakalpojumi sadārdzinājās par 0,6%, ko galvenokārt ietekmēja cenu kāpums pasažieru aviopārvadājumiem, rezerves daļām un piederumiem personiskajiem transportlīdzekļiem, pasažieru pārvadājumiem pa jūru. Savukārt lētāka bija degviela (-0,1%).

Atpūtas un kultūras grupā vidējais cenu līmenis pieauga par 1,3%, ko, sezonālo faktoru ietekmē, galvenokārt noteica cenu pieaugums kompleksajiem atpūtas pakalpojumiem par 9,9%. Dārgāki bija ziedi (+5,7%). Savukārt akciju ietekmē cenas samazinājās lolojumdzīvnieku barībai.

Pārējās patēriņa grupās nozīmīgākais cenu kāpums mēneša laikā bija cietajam kurināmajam un ēdināšanas pakalpojumiem.

Savukārt 2018.gada martā, salīdzinot ar 2017.gada martu, lielākā ietekme uz vidējā patēriņa cenu līmeņa izmaiņām bija cenu kāpumam ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem, ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem, dažādu preču un pakalpojumu grupai, alkoholiskajiem dzērieniem un tabakas izstrādājumiem, kā arī pārtikai un bezalkoholiskajiem dzērieniem.

Pārtikas un bezalkoholisko dzērienu grupā būtiskākā ietekme uz cenu kāpumu gada laikā bija pienam (+7,3%) sviestam (+39,5%), skābajam krējumam (+11,7%), sieram un biezpienam (+2,6%), kefīram (+8,9%), jogurtam (+3,1%), kā arī saldajam krējumam (+11,3%). Cenas palielinājās arī cūkgaļai (+9,6%), svaigiem augļiem (+7,8%), olām (+17,6%), maizei (+4,1%), žāvētai sālītai vai kūpinātai gaļai (+2%), konditorejas izstrādājumiem (+3,2%), saldējumam (+8,6%), kā arī augļu un dārzeņu sulām (+7,4%). Savukārt lētāki bija svaigi dārzeņi (-19,6%), cukurs (-32,2%), kafija (-9,9%).

Alkoholisko dzērienu un tabakas izstrādājumu vidējais cenu līmenis palielinājās par 4,2%. Alkoholisko dzērienu cenas palielinājās par 5,1%, tostarp dārgāki kļuva stiprie alkoholiskie dzērieni, alus un vīns. Tabakas izstrādājumu cenas pieauga vidēji par 2,5%.

Ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem cenas pieauga par 2,9%. Dārgāks bija cietais kurināmais, mājokļa apsaimniekošanas pakalpojumi, mājokļa uzturēšanas un remonta pakalpojumi, atkritumu savākšana, mājokļa īres maksa.

Ar transportu saistīto preču un pakalpojumu grupā cenas palielinājās degvielai par 5,4%, tostarp dīzeļdegvielai - par 5,8%, benzīnam - par 5,6% un auto gāzei - par 0,6%. Salīdzinot ar 2017.gada martu, cenas palielinājās arī personisko transportlīdzekļu apkopei un remontam. Savukārt lētāki bija pasažieru aviopārvadājumi.

Dažādu preču un pakalpojumu grupā vidējais cenu līmenis gada laikā palielinājās par 6,8%, ko galvenokārt noteica autotransportlīdzekļu apdrošināšanas sadārdzināšanās. Cenas palielinājās arī frizētavu un skaistumkopšanas salonu pakalpojumiem, kā arī finanšu pakalpojumiem.

Pārējās patēriņa grupās nozīmīgākais cenu pieaugums bija ēdināšanas pakalpojumiem, zobārstniecības pakalpojumiem, farmaceitiskajiem produktiem, telekomunikāciju pakalpojumiem. Savukārt cenas samazinājās apģērbiem, mājokļa tīrīšanas un kopšanas līdzekļiem.



Diskusija par rakstu (0)
Komentē šo rakstu
Tavs vārds:
Tavs e-pasts:
Tavs komentārs:

 Rādīt aizvērtās ziņas
 Rādīt visu saturu
 Krāsaini attēli
 Rādīt reklāmu
Manu ziņu portfelis
Neesi pievienojis savas ziņas.
TOP3 ziņas
Vairāk

Ekonomika.lv ziņas
Jaunākie komentāri
Reklāma
Mediju apskats