Dainis Gašpuitis
finanses, ekonomika
Mazumtirdzniecība ieiet lēnākas izaugsmes fāzē
Pievienots 2013 gada 30. oktobrī | 0 komentāri
Drukāt
Septembrī, salīdzinot ar augustu, mazumtirdzniecības apgrozījums nemainījās. Rudens ražas veltes mazināja pieprasījumu pēc pārtikas precēm (-1.2%), bet nepārtikas preču apgrozījums pakāpās par 0.8%.

Gada izteiksmē mazumtirdzniecības kāpums ir ievērojami pieklusis. Tā septembrī, mazumtirdzniecības apgrozījums gada laikā ir audzis vien par 2.1%. Gan pārtikas, gan nepārtikas preču kāpums bija līdzvērtīgs, attiecīgi par 2% un 2.1%.

Straujākais aktivitātes pieaugums septembrī bija vērojams mazumtirdzniecībā pa pastu vai internetu (+34%), sporta preču un rotaļlietu (+23.7%), tekstilizstrādājumu (+15.1%), kā arī mēbeļu un citu mājsaimniecības piederumu mazumtirdzniecībā (+14.3%).

Pēc pietiekami ilgstošas un straujas ekspansijas perioda mazumtirdzniecība nu ir iegājusi lēnākas izaugsmes fāzē. Tas ir īstenojies nedaudz vēlāk kā tika gaidīts, tomēr likumsakarīgi. Atliktā patēriņa ietekme varētu būt sevi izsmēlusi. Tikmēr ekonomika nostājusies uz stabilas un mērenas, un tādejādi, arī salīdzinoši garlaicīgas izaugsmes ceļa, bet negatīvais krīzes fons pamazām izbalē. Straujas pārmaiņas daudzos sektoros piebremzē ārējās vides izaicinājumi, kā ietekmē arī patērētāju noskaņojums ir nedaudz nomācies. Lai mazumtirdzniecības apjomu kāptu straujāk, būs nepieciešami papildus stimuli, pozitīvas ziņas. Tuvojoties gadu mijai tie būs saistībā ar eiro ieviešanu. Respektīvi sagaidāms, ka daļa iedzīvotāju centīsies savlaicīgi atprečot savus latu atlikumus. Līdz ar to gada pēdējos mēnešos sagaidīsim jaunas pēckrīzes apgrozījuma virsotnes. Arī turpmāk nozares izaugsmi turpinās virzīt nepārtikas preču tirdzniecība. Līdz ar eiro ieviešanu ievērojami saruks transakciju izmaksas, kas nozīmē, ka varam sagaidīt arī uzplaiksnījumu mazumtirdzniecībā pa pastu un internetu. Tirgotājiem nāksies atkal piedomāt pie pircēju piesaistes un uzrunāšanas. Līdz ar to jāšaubās, vai pie šādām tendencēm tirgotāji atļausies masveidā aizrauties ar cenu noapaļošanu pircējam nevēlamajā virzienā. Nepārtikas preču tirdzniecības apjomi no krīzes laikā sasniegtā zemākā punkta nu jau ir spējuši pakāpties par aptuveni 40% un atrodas 2006.gada vasaras līmenī. Tajā pašā laikā pārtikas preču tirdzniecība vēl ir tālā 2005.gada rudens līmenī. Nākamgad papildus stimulus patēriņam sola pirktspējas tālāka atgūšanās, tai skaitā valdības sniegtais atbalsts minimālās algas un dažādu atvieglojumu veidolā.


Komentāri:
Komentē šo rakstu
Tavs vārds:
Tavs e-pasts:
Tava mājas lapa:
Tavs komentārs:
Par autoru
Makroekonomikas eksperts, AS "SEB banka"
Reklāma