Guna Miļusa
reklāma, mārketings
Jaunā tiešā mārketinga loma biznesa komunikācijā
Pievienots 2011 gada 9. jūlijā | 0 komentāri
Drukāt
Tiešā mārketinga prakse Latvijā ir strauji augoša disciplīna, tomēr liela daļa no izstrādātajām tiešā mārketinga programmām praksē nestrādā vai arī nenes vēlamos rezultātus uzņēmējam. Tas ir saistīts ar būtiskām procesa sākumā pieļautām kļūdām, piemēram, nepareizi izvēlētu realizēšanas taktiku. Tomēr nozīmīgākā kļūda ir uzskatīt, ka uzņēmums realizē tiešo mārketingu, kaut gan tiek izsūtīti tikai e-pasti, veikts telemārketings vai veidotas interaktīvās programmas, kuras nav balstītas uz punktuāli izstrādātu datu bāzi, veidojot šauru izpratni par tiešā mārketinga elementiem un to struktūru. 

Tomēr šoreiz vairāk par „jauno tiešo mārketingu” (new direct marketing – angl.), kas ir balstīts uz priekšnoteikumu, ka visi klienti nav līdzīgi un ka, vācot, saglabājot un analizējot detalizētu informāciju par esošajiem un potenciālajiem klientiem, uzņēmēji var identificēt galvenos tirgus segmentus un optimizēt plānošanas procesu un cenu. 

Jaunais tiešais mārketings – jauni izaicinājumi

Viena no priekšrocībām ir tā, ka jaunais tiešais mārketings ļauj uzņēmumiem uzzināt vairāk par dažādām perspektīvām, nosakot potenciālo klientu gatavību un vēlmi pirkt. Viens no spilgtākajiem piemēriem ir automašīnu tirdzniecības uzņēmumi, kas savas izredzes pārdot paaugstina jau pirmajā informācijas apmaiņas posmā, uzzinot, kad potenciālais klients plāno pirkt automašīnu, cik daudz viņš ir gatavs tērēt šim pirkumam, un ar ko un cik ilgi potenciālais klients brauc šobrīd. Visa šī informācija palīdz attīstīt konkurētspēju, pielāgojoties reālām vajadzībām un vēlmēm. 

Nākošā jaunā tiešā mārketinga pieeja palīdz sasniegt patērētāju, piedāvājot īsto produktu īstajā laikā. Ja uzņēmējs izprot savas preces vai pakalpojuma sezonālo raksturu un mērķauditoriju, tad tas ne vien palīdz samazināt izmaksas uz nelaikā izsūtīto reklāmas materiālu rēķina, kuriem ir neliela atdeve, bet arī palīdz veidot uzņēmuma komunikāciju, jo klients saņem netiešu ziņojumu, ka „šis uzņēmums mani saprot un zina, ko es vēlos”.

Kā vienu no nozīmīgākajiem punktiem var minēt mārketinga datu bāzi, kurai ideālajā variantā ir jāsatur jauna informācija un iepriekšējie mārketinga rezultāti. Visas atbildes un klientu dati ir jāreģistrē datu bāzē, lai analizētu agrākos centienus un veidotu nākotnes stratēģiju. Šāda programma ļauj arī rentabli izmantot biznesa komunikācijas resursus. Datu bāze ir būtisks tiešā mārketinga pamatakmens, tomēr informācijas plūsmas progresa rezultātā ir nepieciešama detalizēta analīze, kas raksturo tieši jauno tiešo mārketingu.

Jaunais tiešais mārketings var būt arī lieliska saistviela, reklamējot citu uzņēmumu, tādejādi dibinot draudzību starp uzņēmumiem un to pircējiem. Šajā gadījumā par lielisku piemēru var kalpot, piemēram, rēķinos ievietota reklāma, kas ļauj uzņēmuma klientiem uzzināt par kāda cita uzņēmuma piedāvājumu. Veiksmes stāsts šim piemēram ir American Express, kas uz rēķiniem izvietoja automobiļu tirdzniecības uzņēmumu reklāmu, vienlaicīgi informējot, ka American Express kartes īpašnieks reklamēto uzņēmumu pakalpojumus var izmantot ar īpašām priekšrocībām. Klientiem bija iespēja aizpildīt anketu par visvairāk interesējošo automašīnu tirdzniecības uzņēmumu, lai saņemtu informāciju tieši no ražotāja. Šajā izstrādātajā programmā ieguvēji ir visas iesaistītās puses: patērētāji iegūst sev nepieciešamo informāciju, automobiļu ražotāji saņem potenciālo klientu kontaktus, savukārt American Express papildina savu lojālo klientu rindas, kuri iegūst papildus labumu. 

Informācija var veicināt jaunu pakalpojumu ieviešanu un atkārtotu pirkumu ģenerēšanu. Šis veids ir īpaša pakalpojuma radīšana, lai palīdzētu pircējiem iegādāties vairāk un biežāk. Piemēram, uzņēmumi, kas nodarbojas ar attālinātu tirdzniecību, piešķir klientiem unikālu ID numuru, lai izvairītos no neērtām situācijām, atkal un atkal prasot pircējam personas datus un pirkuma informāciju.

Pastāvīga komunikācija paaugstina klientu lojalitāti. Daudziem uzņēmumiem nozīmīga priekšrocība ir tas, ka tiek piedāvāta iespēja veidot divvirzienu komunikācija ar patērētāju, izmantojot dažādus kanālus. Kā jau iepriekš minēts, šādas komunikācijas mērķis ir ne tikai paaugstināt pārdošanas rādītājus, bet arī pārvaldīt attiecības un attīstīt lielāku klientu uzticību un lojalitāti konkrētam zīmolam.

Galvenās tiešā mārketinga priekšrocības:

- Tieša un izmērāma atbildes reakcija
- Reklāma, kas sasniedz potenciālo pircēju
- Naudas resursu efektīvs ieguldījums, orientējoties uz rezultativitāti
- Plānošanas iespējas ar konkrētu atdevi

Jaunā tiešā mārketinga atslēgas vārds ir „interaktīvs”, kas norāda uz to, ka informācija ir ne vien jānogādā līdz pircējam, bet jāgūst arī atgriezeniskā saikne šī procesa ietvaros. Veiksmīgu uzņēmumu no neveiksmīga atšķir tikai izvēle, kas izdarīta par labu savu mērķu sasniegšanai. Izrādiet uzticību saviem pircējiem, un iespējas saņemt uzticību no klienta puses paaugstināsies1.

1Izmantotā literatūra: Meisner C. Complete Guide to Direct Marketing. Dearborn Trade, A Kaplan Professional Company, 2006./Basye A. Opportunities in Direct Marketing. McGraw-Hill Professional Publishing, 03/2008/Shepard D. New Direct Marketing : How to Implement a Profit-Driven Database Marketing Strategy. McGraw-Hill Professional Publishing, 03/1999


Komentāri:
Komentē šo rakstu
Tavs vārds:
Tavs e-pasts:
Tava mājas lapa:
Tavs komentārs:
Par autoru
SIA ReForte valdes locekle/komunikāciju aģentūr ...
Vairāk
Reklāma