28. marts, Ceturtdiena
Vārda dienas: Ginta, Gunda, Gunta
Sākuma lapa » Sabiedrība » Saeimas deputāti apgalvo, ka darba darīšanās mēnesī nobrauc līdz pat 7000 kilometru
Saeimas deputāti apgalvo, ka darba darīšanās mēnesī nobrauc līdz pat 7000 kilometru
Autors: NRA.lv / 26. februāris 2014, 12:23
Saeimas deputāts nodokļu maksātājiem nav lēts prieks. Pērn parlamenta politiķiem izmaksātas ne vien algas un dzīvokļu īres pabalsti, bet arī 122 tūkstoši latu, lai deputāti, kuri dzīvo attālāk no Rīgas, varētu ierasties darbā. Izmaksāto transporta kompensāciju apjoms liek secināt, ka viens otrs deputāts mēnesī spējīgs nobraukt vairāk nekā 7000 kilometru, lai pašaizliedzīgi pildītu tautas uzticētos pienākumus.


Saeimas Kārtības rullis noteic, ka deputāti, kuri dzīvo tālāk nekā 39 kilometrus no galvaspilsētas, ir tiesīgi lūgt gan transporta izdevumu kompensāciju, gan arī naudu dzīvokļa īrei galvaspilsētā. Savukārt Pierīgā dzīvojošie tautas kalpi var pieteikties uz atbalstu tikai transporta izdevumu segšanai.

Benzīnu apmaksā arī vasarās

Parlamenta Publisko izdevumu komisijas vadītāja Elīna Siliņa norāda: pērn nodokļu maksātāji saviem priekšstāvjiem ir apmaksājuši degvielas čekus un sabiedriskā transporta biļetes 122 100 latu apmērā, tomēr, neraugoties uz iespaidīgo summu, uzraudzības sistēmu par šiem izdevumiem grūti nosaukt par stingru. Proti, parlaments nepārbauda, vai deputāta apgalvojums par ikdienas braukāšanu no, piemēram, Alūksnes uz Rīgu atbilst patiesībai. «Maksimālā summa, ko Saeima atmaksā katram deputātam par transporta izdevumiem, atkarīga no politiķa uzrādītās dzīvesvietas. Jo tālāk no Rīgas, jo uz lielāku maksimālo summu var pieteikties deputāts. Mēs nepārbaudām, vai uzrādītā adrese ir politiķa deklarētā dzīvesvieta. Vienkārši paļaujamies, ka adrese, ko norāda politiķis, ir viņa faktiskās uzturēšanās vieta,» klāsta E. Siliņa. Tāpat deputātiem netiek prasītas stingrās uzskaites ceļazīmes par to, kur, pie kā un kādēļ ir braucis politiķis, kurš automašīnas bākā ielējis nodokļu maksātāju apmaksātu degvielu. «Deputātam ir jāiesniedz degvielas čeks ar viņa personiskajiem rekvizītiem,» atzīst E. Siliņa, apliecinot, ka tas ir vienīgais dokuments, uz kā pamata politiķim tiek atmaksāti degvielas izdevumi.

Kontrole neiespējama

Formālā degvielas izlietojuma pārbaudes sistēma zeļ un plaukst, tostarp tādēļ, ka ir grūti izkontrolējamas arī deputātu ikdienas gaitas. Saeimas deputāta darba nedēļu grūti nosaukt par saspringtu. Pirmdienās parlamentā notiek tikai prezidija sēdes, kas nozīmē, ka 95 deputāti šajā dienā ir nosacīti brīvi. Otrdien un trešdien politiķi pulcējas darbam komisijās, taču slinkākie parlamentārieši netraucēti var tās neapmeklēt. Ceturtdienās visiem deputātiem obligātā kārtā būtu jāierodas uz plenārsēdi. Lai gan slinkākie parlamentārieši varētu ignorēt arī šo pasākumu, tomēr tas notiek reti, jo par katru noseboto plenārsēdi ir jāšķiras no zināmas algas daļas. Savukārt piektdienas Saeimas deputātiem atkal ir brīvdienas, lai gan labskanības dēļ tās tiek nodēvētas par dienām, kad politiķi dodas uz reģioniem tikties ar vēlētājiem. Kur un vai savā darba nedēļā ir devies kāds no deputātiem, ir praktiski neizkontrolējami, jo katrs deputāts kā mantru ir iemācījies universālo un grūti pārbaudāmo argumentu – dodos tikties ar vēlētājiem!

Tiekos ar vēlētājiem!

Naskākie degvielas lējēji pērn ir bijuši Jānis Dūklavs (ZZS), kurš gada laikā saņēmis transporta kompensācijas aptuveni 4750 latu apmērā; Jānis Upenieks (pie frakcijām nepiederošs deputāts) ar aptuveni 4470 latiem un Gunārs Bilsēns (Reformu partija) ar aptuveni 4400 latiem.

Gan J. Upenieks, gan G. Bilsēns abi ir valmierieši, kuri apgalvo, ka ceļu no dzimtās pilsētas uz Rīgu mēro teju katru dienu. J. Upenieks sarunā ar NRA.lv skaidro, ka 100 kilometru attālums ir kritiskā robeža, ko cilvēks spēj izbraukāt no darba uz mājām ikdienā. «Vēl tālāk no Rīgas dzīvojošie kolēģi izlemj īrēt dzīvokļus galvaspilsētā, savukārt tuvāk dzīvojošo deputātu transporta kompensācijas nav tik iespaidīgas,» to, kādēļ viņam piešķirtie līdzekļi izrādījušies vieni no lielākajiem, skaidro J. Upenieks. Tiesa, vienkārši aprēķini liecina, ka, lai nobrauktu ap 4500 latiem gadā, tad, atskaitot divus brīvos vasaras mēnešus, katru plenārsēžu mēnesi deputātam darba darīšanās būtu jānobrauc 450 latu jeb ap 7500 kilometriem. Vai tas vispār ir iespējams? Deputāti apgalvo – jā un pat vēl vairāk! Gan J. Upenieks, gan G. Bilsēns uzsver, ka ar Saeimas piešķirtajām kompensācijām nebūt nepietiekot, lai pilnībā segtu visus transporta izdevumus, un abi politiķi nesavtīgi tērējot arī paši savus līdzekļus. Politiķi vienā balsī skaidro – viņi praktiski katru dienu brauc no Valmieras uz Rīgu, savukārt pēc tam dodas tikties vēl arī ar vēlētājiem visattālākajos Latvijas nostūros. «Alūksne, Valka, Smiltene,» vietas, kas nesen apmeklētas vēlētāju labā, uzskaita J. Upenieks. Acīmredzot pašaizliedzīgais deputāta darbs norit bez pārtraukuma, jo, lai mēnesī iztērētu 450 latus degvielā, tad – vai ziema vai vasara, vai brīvdiena vai darba diena – dienā ir jānobrauc vismaz 250 kilometru, kas principā atbilst attālumam Valmiera–Rīga–Valmiera.


Diskusija par rakstu (0)

Atslēgvārdi: Auto, Elīna Siliņa, nauda, Saeima

Saistītie raksti

Komentē šo rakstu
Tavs vārds:
Tavs e-pasts:
Tavs komentārs:

 Rādīt aizvērtās ziņas
 Rādīt visu saturu
 Krāsaini attēli
 Rādīt reklāmu
Manu ziņu portfelis
Neesi pievienojis savas ziņas.
TOP3 ziņas
Vairāk

Ekonomika.lv ziņas
Jaunākie komentāri
Reklāma
Mediju apskats