Ieva Treija
SIA Getz Bros & Co (Latvia) Ltd. Mārketinga un lielo klientu attiecību vadītāja
Mārketinga speciālists - uzņēmuma stila ikona vai reāla vajadzība?
Pievienots 2010 gada 5. decembrī | 0 komentāri
Drukāt
Man ļoti patīk lasīt darba sludinājumus, kur uzņēmumi pauž vēlmi pieņemt darbā mārketinga speciālistus. Tie atspoguļo patieso izpratni par šo darbības sfēru, kas 80% gadījumu vispār nav. Laikam jau labā ziņa ir tā, ka uzņēmumi vismaz meklē cilvēku ar attiecīgu izpratni un paši mēģina izprast šo lauciņu.

Kas tad īsti ir mārketings? No darba sludinājumiem un bieži vien arī reālā darba pienākumu saraksta izriet - mārketinga speciālists ir cilvēks, kas dara to, ko neviens cits uzņēmumā nedara (lasīt: neviens cits ar to negrib "čakarēties"). Taču brīdī, kad uzņēmumam sākas sūri laiki, pēkšņi visi atceras, ka ir tāds mārketinga speciālists, kas acīmredzot nav pildījis atbilstoši savus darba pienākumus, tāpēc esam šobrīd tur, kur mēs esam. Bet vai vispār kāds ir skaidri definējis, kāda ir šī cilvēka vieta uzņēmumā? Vai kāds ir uzklausījis, kas šim cilvēkam ir sakāms?

Mana pieredze liecina, ka termins "mārketings" tiek pārprasts. Īpaši nelielos uzņēmumos. Tas nav sinonīms vārdam "reklāma" vai "sabiedriskās attiecības", kas visbiežāk tomēr tā tiek uztverts. Ar reklāmu un sabiedriskajām attiecībām nodarbojas citi profesionāļi. Protams, ierobežotā budžeta dēļ daudzi uzņēmumi nevar atļauties algot 3 cilvēkus, tāpēc kā vidusceļš tiek izvēlēts mārketinga speciālists. Taču ir jāsaprot, ka mārketings ir kas vairāk par ziņojuma nodošanu. Ja speciālists meklē darbu mārketinga jomā, tad nevar viņam piedāvāt tikai rakstīt relīzes vai saskaņot maketus ar reklāmas aģentūru vai vēl vairāk - lūgt pašam tos izstrādāt.

Mārketings ir arī ziņojuma radīšana vai vismaz piedalīšanās ziņojuma radīšanā. Lūk Amerikas Mārketinga asociācijas 2007. gada oktobrī apstiprinātā mārketinga definīcija: "Marketing is the activity, set of institutions, and processes for creating, communicating, delivering, and exchanging offerings that have value for customers, clients, partners, and society at large." Es vēlreiz gribētu uzsvērt vārdu "radīšana" kā nozīmīgāko, bet visaizmirstāko šī termina sastāvdaļu. Ja ir iespēja piedalīties ziņojuma radīšanā, tad tā komunicēšana (nu tas PRs un reklāma, ko prasa uzņēmums) noteikti būs veiksmīgāka.

Bet ko tad Latvijā pieprasa tirgus?

- Marketing Designer - expertise in XHTML, CSS Expertise in Photoshop, Illustrator, InDesign, and Keynote/PowerPoint ability to handle the pressure and fluidity of a start-up environment. Šis sludinājums man ir absolūti nesaprotams. Terminu "mārketinga dizains" dzirdu pirmo reizi;
- interneta mārketinga speciālistu produktu attīstības un mārketinga pārvaldē - izglītība ekonomikas vai IT jomā. Sanāk, ka uzņēmums grib, lai programmētājs pārdod produktus internetā?
- pārdošanas un mārketinga vadītāju - pieredze iepirkumu organizēšanā. Tad ir jāiepērk vai jāpārdod?

Mans ieteikums - vispirms vienojies ar klientu vai uzņēmuma, kurā strādā, vadību par kopēju izpratni par terminu "mārketings". Tā būs iespēja izvairīties no pārpratumiem un veiksmīgāk virzīties tuvāk mērķim.

Komentāri:
Komentē šo rakstu
Tavs vārds:
Tavs e-pasts:
Tava mājas lapa:
Tavs komentārs:
Par autoru
Dzīvē izmēģinātas dažādas darbības jomas, ...
Vairāk
Reklāma