Kas tad īsti ir mārketings? No darba sludinājumiem un bieži vien arī reālā darba pienākumu saraksta izriet - mārketinga speciālists ir cilvēks, kas dara to, ko neviens cits uzņēmumā nedara (lasīt: neviens cits ar to negrib "čakarēties"). Taču brīdī, kad uzņēmumam sākas sūri laiki, pēkšņi visi atceras, ka ir tāds mārketinga speciālists, kas acīmredzot nav pildījis atbilstoši savus darba pienākumus, tāpēc esam šobrīd tur, kur mēs esam. Bet vai vispār kāds ir skaidri definējis, kāda ir šī cilvēka vieta uzņēmumā? Vai kāds ir uzklausījis, kas šim cilvēkam ir sakāms?
Mana pieredze liecina, ka termins "mārketings" tiek pārprasts. Īpaši nelielos uzņēmumos. Tas nav sinonīms vārdam "reklāma" vai "sabiedriskās attiecības", kas visbiežāk tomēr tā tiek uztverts. Ar reklāmu un sabiedriskajām attiecībām nodarbojas citi profesionāļi. Protams, ierobežotā budžeta dēļ daudzi uzņēmumi nevar atļauties algot 3 cilvēkus, tāpēc kā vidusceļš tiek izvēlēts mārketinga speciālists. Taču ir jāsaprot, ka mārketings ir kas vairāk par ziņojuma nodošanu. Ja speciālists meklē darbu mārketinga jomā, tad nevar viņam piedāvāt tikai rakstīt relīzes vai saskaņot maketus ar reklāmas aģentūru vai vēl vairāk - lūgt pašam tos izstrādāt.
Mārketings ir arī ziņojuma radīšana vai vismaz piedalīšanās ziņojuma radīšanā. Lūk Amerikas Mārketinga asociācijas 2007. gada oktobrī apstiprinātā mārketinga definīcija: "Marketing is the activity, set of institutions, and processes for creating, communicating, delivering, and exchanging offerings that have value for customers, clients, partners, and society at large." Es vēlreiz gribētu uzsvērt vārdu "radīšana" kā nozīmīgāko, bet visaizmirstāko šī termina sastāvdaļu. Ja ir iespēja piedalīties ziņojuma radīšanā, tad tā komunicēšana (nu tas PRs un reklāma, ko prasa uzņēmums) noteikti būs veiksmīgāka.
Bet ko tad Latvijā pieprasa tirgus?