Dainis Gašpuitis
finanses, ekonomika
Parādu krīze iezogas eksportējamās produkcijas cenās
Pievienots 2012 gada 24. aprīlī | 0 komentāri
Drukāt
Uz valdošā naftas cenu kāpuma fona, šā gada martā, salīdzinājumā ar februāri, ražotāju cenu līmenis samazinājās par 0.4%. To galvenokārt noteica produkcijas cenu kritums eksporta tirgos, kamēr vietējam tirgum saražotās produkcijas cenu līmenis pieauga minimāli (+0.1%).

Savukārt martā, salīdzinājumā ar pērnā gada martu, ražotāju produkcijas inflācija turpināja palēnināties un sasniedza 5.4%. Ražotāju cenas vietējā tirgū realizētajai produkcijai palielinājās būtiskāk, jeb par 9.5%. Lielāko ietekmi uz ražotāju cenu kāpumu veidoja energoresursu sadārdzināšanās.

Izteiktu pieauguma tempu kritumu uzrāda eksportētās produkcijas cenas, kas martā gada laikā palielinājās vien par 0.1%. Šādas tendences eksporta produkcijas cenās atspoguļo parādu krīzes ietekmi, kas vērojamas mūsu galvenā tirgus pieprasījuma izmaiņās, kā arī sasaucas ar citu pasaules reģionu izaugsmes perspektīvām, kas šogad ir visai piezemētas. Tādēļ tuvākajos mēnešos eksporta produkcijas cenu līmenis var arī samazināties, kas, visdrīzāk, atstās ietekmi uz atsevišķu nozaru eksportējošo uzņēmumu apgrozījumiem. Tādēļ nāksies pastiprināti kāpināt noieta apjomus, vai meklēt alternatīvās stagnējošajiem tirgiem. No tā izrietēs arī eksporta apjomu izmaiņas, lai arī kopējā izvedamo preču apjoma statistiku turpinās balstīt tranzīta plūsmas. Ražotāju cenu līmenis gan ir tikai indikatīvs potenciālajam patēriņu cenu izmaiņām. Tomēr tas varētu liecināt, ka vispārējais vērtējums par inflācijas pakāpenisku mazināšanos ES varētu saglabāties. Taču atšķirīgais cenu kāpums vietējai un eksportējamai produkcijai norāda, ka pretēji tendencēm ārējos tirgos, ražotāji var pastiprināti meklēt iespējas izmaksu pieaugumu kompensēt iekšējā tirgū. Ja veidosies labvēlīgi apstākļi, tad jebkura iespēja izmaksas pārlikt uz gala patērētāja pleciem tiks izmantota, bet tas, savukārt, var radīt sarežģījumus inflācijas kritērija izpildei.


Komentāri:
Komentē šo rakstu
Tavs vārds:
Tavs e-pasts:
Tava mājas lapa:
Tavs komentārs:
Par autoru
Makroekonomikas eksperts, AS "SEB banka"
Reklāma