Alberts Jodis
mārketings, reklāma, PR
Ļoti īsi par kaut kādu tur Madaru
Pievienots 2010 gada 5. jūnijā | 0 komentāri
Drukāt
Īsi tāpēc, ka par savu vērtību devalvējušiem zīmoliem, daudz laika tērēt tos aprakstot, nebūtu lietderīgi.

Bet atkāpjamies nedēļu vai divas atpakaļ un atceramies, kāds bija iepriekš Madara zīmols. Pirms vēl neilga laika šis nosaukums mums visiem asociējās ar kaut ko baltu (pēc iepakojuma) vai zaļu (pēc tā reklāmas materiāliem) vai kaut ko dabīgu, skaistumu saglabājošu, ekoloģisku (pēc vērtībām, ko uzņēmums centās piedēvēt zīmolam). Nevienam neradās šaubas, ka Madara ir kļuvis par tādu pat veiksmes stāstu kā Lāču maize vai Pure Food. Madara Cosmetics vadītāja bija kļuvusi par 'runas sievu' dažādos uzņēmēju saietos, viņa bija viena no Latvijas biznesa atpazīstamākajām sejām.

Taču pienāca 2010. gada 28. maijs. Medijos parādās ziņas, kas informē, ka "Madara Cosmetics meitas uzņēmums Madara Foods jau tuvākajās dienās nodos pārdošanā produktus – dabas dzērienus. Tie ir Latvijā ražoti, viegli dzirkstoši, patīkami atspirdzinoši dzērieni bez ķīmiskām piedevām." Tieši tajā brīdī arī izteicos - "Madara zīmols ir devalvēts". Un tam nav nekāda sakara ar vēlāk izskanējušām atsauksmēm sociālajos tīklos, ka dzēriens ir pilnīgi nelietojams un izmantojams varbūt vienīgi kā bremžu eļļa. Ņemot vērā šīs pircēju atsauksmes var tikai piebilst, ka zīmols ir neglābjami devalvēts.

Kāpēc? Pavisam vienkārši. Katrs zīmols sastāv no emociju kopuma, ko tas nodod tālāk savam pircējam un ar ko patērētājs to asociatīvi saista iegādājoties un lietojot. Tā ir zīmolvedības ābeces patiesība. Un nekādā gadījumā ekokosmētikas ražotāja Madara līdzšinējais tēls nebija saistāms ar kokteiļiem (ok, kaut vai dabas dzērieniem), kurus baudīt kopā ar, piemēram, vodku un kuru tukšās pudeles ripināt pa ielas bruģi vai kurus pat plauktā redzēt blakus visiem pārējiem ķīmiskajiem spirdzinājumiem. Redzot Madara zīmolu uz limonādes dzērienu etiķetēm, parērētāja smadzenēs notiek kas līdzīgs īssavienojumam, viņš apjūk, jo sagāžas visa viņa līdzšinējā vērtību skala attiecībā uz zīmolu. Patērētājs sajūtas maldināts. Piekrāpts. Vai tagad viņš kaut ko vēl izvēlēsies no šī zīmola produkcijas? Šaubos.

Tagad gluži ar smaidu varam lasīt 28. maija Madara preses relīzes tekstu, kur Madara Foods valdes loceklis Uldis Iltners bilst sekojošo: "Pie šī projekta strādājām jau ilgāku laiku - gan dabas dzērienu receptes, gan iepakojuma dizains un katra dzēriena stāsts tika rūpīgi darināts, bez steigas pārdomāts, izmēģināts un izgaršots. Esam gandarīti par rezultātu un lepni, ka Latvijas tirgum spējam piedāvāt jaunu, unikālu produktu."

Bet ir vēl viens aspekts. Māc šaubas vai tiešām Madara Foods ir Madara Cosmetics meitas uzņēmums, kā minēts preses relīzē. Diemžēl nav pieeja Lursoft datiem, taču uzmanīgu dara fakts, ka jaunais uzņēmums atrodas citā adresē, kā arī tam ir tikai viens valdes loceklis no Madara Cosmetics valdes sastāva. Ja šī varbūtība apstiprinās, ka Madara Foods ir Ulda Iltnera un viņa ģimenes projekts, tad jārunā par to, cik ļoti riskē pārējie uzņēmuma līdzīpašnieki, ja nav noregulētas zīmola izmantošanas tiesības jau uzņēmuma dibināšanas līgumā. Jo devalvēta ir ne tikai zīmola un paša uzņēmuma vērtība, bet arī mazākumakcionāru intereses, kuri, iespējams, tika uzņēmuma izveides sākuma posmā piesaistīti strādāt par vēdera tiesu, cerībā uz panākumiem nākotnē.

Vai Madara zīmolam ir nākotne? Jā, protams. Madara zīmolam ir nākotne Latvijas zīmolvedības vēstures mācību grāmatās kā spilgtam brīdinājumam, lai arvien jauni uzņēmēji un zīmolvedības speciālisti neuzkāptu uz tā paša grābekļa kā Madara - nenostiprinot pamatus, alkatīgi būvētu debesskrāpi, cerot, ka kaut kāds tur nosaukums 'izvilks' visas celtniecības procesā pieļautās kļūdas.

Vēl īsāk - Madara zīmola īpašnieki savus pircējus, acīmredzot, uzskatīja par ne pārāk gudriem, kuriem var iebarot jebko ar šo nosaukumu. Taču šībrīža situācija liecina, ka aprēķinos bijusi kļūda.


Komentāri:
Komentē šo rakstu
Tavs vārds:
Tavs e-pasts:
Tava mājas lapa:
Tavs komentārs:
Par autoru
Alberts Jodis ir izveidojis un vada vienu no pazī ...
Vairāk
Reklāma