19. marts, Otrdiena
Vārda dienas: Jāzeps
Sākuma lapa » Uzņēmējdarbība » LIAA biznesa forums: Dizaina domāšana vadībā – ne tikai maziem jaunuzņēmumiem
LIAA biznesa forums: Dizaina domāšana vadībā – ne tikai maziem jaunuzņēmumiem
Autors: Kate Namniece, BIZNESS.LV / 23. novembris 2018, 12:48
Izaugsme, konkurētspēja un laimīgāki darbinieki ir galvenie ieguvumi, ieviešot dizaina domāšanas pieeju uzņēmuma vadībā. Tas tika secināts Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras (LIAA) organizētajā “Magnetic Latvia” biznesa forumā “Uzņēmums 2.0 I Dizaina domāšana”, kas šonedēļ norisinājās Ventspilī. Līdztekus jautājumam kā dizaina domāšanas metodes izmanto preču un pakalpojuma izstrādē, un, ko dizainers spēj sniegt ar dizainu nesaistītam uzņēmumam, nozaru eksperti no Latvijas un ārvalstīm diskutēja par to, kā dizaina domāšanas principus ieviest uzņēmuma vadībā.


“Foruma mērķis bija noskaidrot dizaina domāšanas principus. Un, manuprāt, izdevās LIAA iecere – likt uzņēmumiem revidēt, pat izaicināt uz savu ikdienu, un paskatīties ar citām, radošām un reizē metodiskām acīm uz savu biznesu,” pasākuma ideju skaidro Andris Ozols, LIAA direktors.

Signe Adamoviča, “Creativity Lab” dibinātāja, kas forumā kopā ar Čārlzu (Charles) Bušmani, vadīja uzņēmējiem meistarklasi par to, kā veidot prototipus, atzīst, ka nelielākiem uzņēmumiem, tādiem kā virknei Latvijas jaunuzņēmumu, ko raksturo horizontāla darba kultūra, riskēt un radīt kādus jauninājumus ir vienkāršāk, taču viņa ir pārliecināta, ka dizaina domāšanas principus ieviest sava uzņēmuma pārvaldē ir pa spēkam ikvienam uzņēmumam, neatkarīgi no to mēroga vai nozares.

Mainīt sadarbības modeļus uzņēmuma iekšienē

Vienlaikus ar savu lietotāju vajadzību atpazīšanu un lielāku sabiedrības iesaisti produktu un pakalpojumu veidošanā, viens no pirmajiem soļiem dizaina domāšanā ir atteikšanās no tradicionālās hierarhijas. Tikai tādā vidē, kurā ikkatrs darbinieks jūtas pietiekami pārliecināts izteikties, rīkoties radoši un pats pieņemt lēmumus, veicina darbinieku motivāciju. Uzņēmuma darbiniekiem jāļauj brīvi eksperimentēt, testēt un izpētes procesā ļaut kļūdīties. 

Lēmumus pieņemt kopā

Svarīgi ir ne tikai uzklausīt, bet arī iesaistīt darbiniekus lēmumu pieņemšanā. Kaut arī atkāpties no saviem uzskatiem nebūt nav vienkārši, ar atvērtu prātu jāspēj uzklausīt visi viedokļi, necenšoties tiem uzreiz meklēt pretargumentus. Uzņēmuma vadītājiem būtu ieteicams valdes sēdēs atstāt brīvu vismaz vienu vai divus krēslus, dodot iespēju jebkuram darbiniekam būt klātesošam, lai piedalītos lēmumu pieņemšanā.

Saprast darbinieku

Kādam ir jābūt vadītājam 21. gadsimtā? Līderim, iedvesmotājam, koučam. Vadītājam jābūt spējīgam just empātiju pret darbinieku jau sākot ar tā pirmo darbadienu. Vērts atminēties, cik nedroši un apmaldījušies paši jutāmies pirmajā dienā, tāpēc, iekams apkraut jaunpienācēju ar pienākumu jūru, sākotnēji jānodod uzņēmuma pamatvērtības. Katram jaunpienācējam būtu jādeleģē mentors – konkrēts darbinieks no uzņēmuma iekšienes, kas ir pirmā kontaktpersona uzņēmumā uz laiku, kamēr tiek iepazīti darba procesi. Šādi jaunais darbinieks ātri vien uztvers uzņēmuma filozofiju un iekšējās organizācijas principus. Tāpat vadībai jāspēj atpazīt katra darbinieka potenciāls, tā stirpās un vājās puses, un jāpiešķir uzdevumi, kas atbilst viņa kompetencei.

Neaizmirst par klientu 

Uzņēmuma kultūras pamatā jābūt darbinieku attiecībām ar uzņēmuma mērķauditoriju. Klientam un viņa vajadzību apmierināšanai jākļūst par katra uzdevuma centrālo punktu. Vadībai jārosina darbiniekus mijiedarboties ar klientiem, uzklausīt viņu viedokli, testēt kopā idejas. Ja šādas iespējas un vide netiks atbalstīta, radītie produkti un pakalpojumi neatbildīs lietotāju vēlmēm un vajadzībām, kas, savukārt, atspoguļosies uzņēmuma peļņas rādītājos. 

Veidot darba grupas

Lai veicinātu domu apmaiņu un svaigu skatījumu uz savu uzņēmumu, vērts veidot daudzveidīgas darba komandas, kurās satiekas dažādu amatu, nodaļu pārstāvji. Ja šādu organizācijas modeli nav iespējams ieviest ikdienā, to var īstenot arī darbnīcās kā saliedējošu aktivitāti. Tā būtu īpaši labvēlīga lieliem uzņēmumiem, kuros darbinieki no dažādām struktūrām, ļoti iespējams, viens otru nemaz nepazīst. 

Šogad biznesa forums tika rīkots jau devīto gadu. Tajā uzstājās gan ievērību guvuši Latvijas dizaineri, gan dizaina domāšanas metodes praktizējoši uzņēmumu pārstāvji un ārvalstu lektori, tostarp Pīters Kellijs (Peter Kelly), profesors no Somijas un Pols Hjūzs (Paul Hughes) izaugsmes treneris no Nīderlandes. Pasākums norisinājās divas dienas un pulcēja ap 400 uzņēmējus no visas Latvijas. 




Diskusija par rakstu (0)
Komentē šo rakstu
Tavs vārds:
Tavs e-pasts:
Tavs komentārs:

 Rādīt aizvērtās ziņas
 Rādīt visu saturu
 Krāsaini attēli
 Rādīt reklāmu
Manu ziņu portfelis
Neesi pievienojis savas ziņas.
TOP3 ziņas
Vairāk

Ekonomika.lv ziņas
Jaunākie komentāri
Reklāma
Mediju apskats