25. aprīlis, Ceturtdiena
Vārda dienas: Bārbala, Līksma
Sākuma lapa » Uzņēmējdarbība » Politiski nozīmīgas personas zem stingrākas kontroles
Politiski nozīmīgas personas zem stingrākas kontroles
Autors: Ilze Šteinfelde / NRA.lv / 9. decembris 2016, 10:34
Kopš 1. decembra komercbankām pilnībā jāievēro likuma normas par politiski nozīmīgu personu finanšu darījumu stingrāku kontroli. Lielākā daļa banku savu klientu anketēšanu uzsāka jau vasarā.


Banku uzdevums ir veikt klientu izpēti, identificēt starp klientiem politiski nozīmīgas personas un veikt šo personu finanšu līdzekļu un darījumu padziļinātu kontroli. Attiecībā uz jauniem klientiem jaunās prasības stājās spēkā no 1. jūnija, attiecībā uz esošajiem klientiem - no 1. decembra.

No Swedbank klientiem sevi kā politiski nozīmīgas personas ir identificējušas 3022 privātpersonas un 386 klientu uzņēmumi, kas ir mazāk nekā 1% no kopējā Swedbank klientu skaita. SEB banka līdz nedēļas vidum atjaunojusi aptuveni 134 000 klientu anketas, kurās iekļauta jaunākā definīcija par politiski nozīmīgām personām, tajā skaitā ir identificējusi vairāk nekā 1200 klientu, kas ir politiski nozīmīgas personas vai to radinieki.

«Ņemot vērā jaunās IT un klientu apkalpošanas sistēmas ieviešanu un to, ka elektroniski aizpildīt anketas būs iespēja tikai, sākot ar 2017. gada februāra vidu, banka veic papildu aktivitāti, salīdzinot klientu datu bāzi ar Worldcompliance PEP datu bāzi un pārbaudot sakritības. Mēs piemērojam uz risku balstīto pieeju un sākam pārbaudi ar klientiem, kuriem ir lielākais apgrozījums. No šiem klientiem anketēšanu esam veikuši 87% gadījumu,» atklāja SEB bankas Korporatīvās komunikācijas pārvaldes vadītāja Agnese Strazda.

Gadījumi, kad klients nevēlas atbildēt uz anketā iekļautajiem jautājumiem, mēdz būt, bet tie ir ļoti reti, uzsver gan Swedbank, gan SEB banka. Gadījumos, kad klients nepiekrīt atbildēt uz anketas jautājumiem, SEB banka rīkojas saskaņā ar normatīvo aktu prasībām un sadarbību pārtrauc. Savukārt Swedbank šādiem klientiem ierobežo piekļuvi internetbankai līdz anketas aizpildīšanai un pārbaudei.

Komercbankas uzsver nepieciešamību veidot vienu centralizētu, valstiski akceptētu politiski nozīmīgu personu reģistru, kas ļautu efektīvāk un proporcionālāk noteikt to personu loku, kuras būtu pakļaujamas pastiprinātai darījumu uzraudzībai. Tā kā šāda reģistra nav, bankas, lai identificētu politiski nozīmīgās personas, veica klientu anketēšanu un cita veida informācijas apkopošanu no pieejamām datu bāzēm u.c.

Latvijas Komercbanku asociācijas preses sekretāre Baiba Melnace atklāj, ka politiski nozīmīgu personu anektēšanas procesā bija gan neskaidrības, gan sarežģījumi, gan arī kuriozi. Piemēram, daudzi klienti nav varējuši atšķirt terminus politiski nozīmīga persona un valsts amatpersona. Citkārt klients bankai norādījis, ka nav politiski nozīmīga persona, bet bankas rīcībā esošā informācija liecinājusi pretējo. Bankas centās sniegt klientiem maksimālu konsultatīvo palīdzību, atverot pat īpašu konsultāciju telefona līniju. Uzsākot šo procesu, sūdzības saņēma gan bankas, gan FKTK. Gada otrajā pusē klienti jau vairāk uzdeva jautājumus un kliedēja neskaidrības, nevis sūdzējās.



Diskusija par rakstu (0)
Komentē šo rakstu
Tavs vārds:
Tavs e-pasts:
Tavs komentārs:

 Rādīt aizvērtās ziņas
 Rādīt visu saturu
 Krāsaini attēli
 Rādīt reklāmu
Manu ziņu portfelis
Neesi pievienojis savas ziņas.
TOP3 ziņas
Vairāk

Ekonomika.lv ziņas
Jaunākie komentāri
Reklāma
Mediju apskats