24. aprīlis, Trešdiena
Vārda dienas: Nameda, Visvaldis
Sākuma lapa » Intervijas » Andris Kazinovskis: Latgale ir Latvijas lakmuss
Andris Kazinovskis: Latgale ir Latvijas lakmuss
Autors: Viktors Avotiņš / NRA.lv / 21. oktobris 2014, 10:44
Ekonomikas doktors, profesors Staņislavs Keišs un Balvu novada domes priekšsēdētājs, Latgales reģiona attīstības aģentūras padomes priekšsēdētājs Andris Kazinovskis apkopojuši savu ilgo (1996.–2013. g.) pētniecisko darbību zinātniskā monogrāfijā Reģionālā attīstība Latvijā: administratīvi teritoriālās reformas norises gaita, problēmas, risinājumi. Monogrāfijā vērtēta reformas gaita pirms un pēc Latvijas iestāšanās Eiropas Savienībā, plašā salīdzinošā kontekstā analizēti iespējamie valsts attīstības scenāriji, neizmantotās iespējas un neveiksmju cēloņi. Kazinovska kungs sarunājas ar Neatkarīgo par reģionālo politiku Latvijā.


– Jūs esat piedāvājuši un pamatojuši nevis atsevišķas reformas idejas, bet kompleksu valsts reģionālās politikas konstrukciju. 2001. gadā iznāca jūsu abu grāmata Reģionālā administratīvi teritoriālā iedalījuma reformas problēmas Latvijā. Taču, izlasot monogrāfiju, man radās iespaids, ka tā nav tik daudz padarītā rezumējums, cik arvien priekšvārds turpmāk darāmajam.

– Darbs tiešām bijis pamatīgs un ilgstošs. Un mēs tiešām sākām ar Eiropas Savienības struktūras, līdzekļu, finanšu aprites izpēti. Man un Staņislavam pozitīvs atklājums bija tas, ka ES pati veidojusies, ņemot par pamatu reģionālo attīstību. Tā veido Eiropas nākotnes dokumentu pamatu. Viss balstās reģionālajā attīstībā. Arī līdzekļi, kas ir ES, Eiropas Komisijas rīcībā pamatā domāti reģionu attīstībai. Kāpēc tā? Tāpēc, ka vēsturiski par pamatu tika ņemta Vācija. Vācijā pēc sakāves Otrajā pasaules karā bija lieli centrālās varas patstāvības, pārvaldes ierobežojumi. Tāpēc vācieši izdomāja dot rīcības tiesības reģioniem pārvaldes, finanšu, nodokļu, daudzās citās jomās. Un Vācija sāka strauji attīstīties. Tāpēc, ka attīstījās reģioni. Šo principu ņēma par pamatu ES. Bet tad, kad mēs 1998. gadā Latgales konferencē ar savām idejām pirmoreiz uzstājāmies plašākas publikas priekšā, populāriem cilvēkiem, zinātniekiem tas likās kaut kas nedzirdēts. Viņi skatījās uz mums platām acīm.

Bet mēs saskatījām līdzību, saskatījām iespēju arī Latvijā ņemt par attīstības un arī ES struktūrfondu apguves pamatvienību reģionus. Latvija kopš pašiem pirmsākumiem ir izveidojusies no reģioniem. Jau esot cariskās Krievijas sastāvā, latvieši no Kurzemes un Vidzemes guberņām, kā arī Latgales latvieši no Vitebskas guberņas vienojās par savas valsts izveidošanu. Šī vienošanās tika īstenota 1918. gada 18. novembrī, kad tika pasludināta Latvijas Republika, un vēlāk reģionu (arī Latgales) būtība tika fiksēta LR Satversmes 3. pantā.

– Vai jūsu pētījumiem ir bijušas kādas praktiskas sekas valsts politikā?

– Staņislavs ir zinātnieks ar ļoti lielu intelektuālo un informatīvo bagāžu. Es esmu politiķis, pašvaldības vadītājs, kurš tūlīt būs nostrādājis pašvaldības darbā 25 gadus. Mēs salikām savu pieredzi kopā, un neviens nevar pārmest, ka mūsu priekšlikumi ir vai nu tikai teorija, vai tikai prakse. Savus pētījumus esam snieguši politiķiem pakāpeniski. No vienas puses, varu piekrist tam, ka monogrāfija zināmā veidā ir atskaite par mūsu paveikto, bet valstī neizdarīto. Tomēr – mēs to nerakstījām vēsturei, mēs to rakstījām nākotnei. Jo mainīt valsts politiku nekad nav par vēlu.

Un – es nevaru teikt, ka nekas nav ticis ņemts vērā. Mūsu vai ne mūsu dēļ, bet politiķi ir spiesti vairāk pievērsties reģionālajai politikai. Satversmē nosaukto reģionu kā administratīvo vienību statuss nav juridiski noteikts, taču citādi tie figurē jo daudzās izpausmēs. Sākot ar kartēm un beidzot ar Latgales programmu.

– Tomēr – otrā līmeņa pašvaldību iespējamība oficiāli arvien tiek turēta «varbūt kaut kad…» līmenī, bet esošo administratīvi teritoriālo ainavu viens no jūsu monogrāfijas recenzentiem, Latgales reģiona attīstības aģentūras direktors Māris Bozovičs vērtē ļoti bargi: «Salīdzinot savā starpā Igaunijas, Latvijas un Lietuvas administratīvās kartes, Latvijas karte izskatās tā, it kā te būtu «viesojies 5. kategorijas taifūns», kas «sakārtojis» novadus Latvijā tā, lai tie nebūtu vairs savā starpā salīdzināmi ne pēc teritorijas, ne pēc iedzīvotāju skaita, ne pēc ekonomiskās aktivitātes. Šajā sakarā rodas iespaids, ka administratīvi teritoriālās reformas rezultāts ir no sērijas «gribējām kā labāk..»» Kā jūs pats, saistībā ar monogrāfijas pamattēzēm, vērtējat esošo Latvijas novadu karti?

– Principā es piekrītu Bozoviča kungam. Viņš ir zinošs cilvēks un tāpēc tik atklāti vērtē. Starp citu, daudzi uzskata, ka veikta nevis vietējā administratīvā reforma, bet reģionālā reforma. Tas nozīmē vien to, ka arī starp politiķiem ir daudz vai nu nekompetentu cilvēku, vai meļu. Tika veikta vietējā, pirmā līmeņa pašvaldību reforma, likvidējot pagastus un izveidojot novadus, likvidējot rajonus un to vietā neizveidojot neko… Rajonus, kuri bija otrā līmeņa pašvaldības, varēja apvienot, izveidojot četrus reģionus. Plus Rīga. Tas netika darīts. Taču saka – notikusi reģionālā reforma. Tās ir absolūtas muļķības.

Jā, laiks ir pazaudēts, attīstība nav notikusi, tāpēc piedzīvojam dažādas likstas. Iedzīvotāju plūsma virzās projām no laukiem un reģioniem. Projām arī no Latvijas. Latvija grib balstīties tikai uz Rīgu. Tas ir pilnīgi nepareizi. Šobrīd Latvijā ir Lielo pilsētu apvienība. Jā, tie ir ietekmīgi cilvēki. Bet katrs no šīs apvienības pamatā domā par savu pilsētu. Viņi ietekmē lielo politiku tik lielā mērā, ka Nacionālās attīstības plāns iznāk pēc viņu prāta. Struktūrfondu līdzekļu sadalei lielajām pilsētām ir milzīga, speciāla programma.

Sākotnēji bija papildus izdomāti vēl daži attīstības centri. Tagad ir 9+21.

Mēs visu laiku eksperimentējam. Mūsu liberālisms un brīvdomība ir tikuši tiktāl, ka tiek uzskatīts par iespējamu neapgādāt idejas ar zinātnisku pamatojumu. Pie varas nāk arvien citi «atjaunotāji», eksperimentētāji. Bet teorētisku zināšanu, pamata, uz kā balstīties, viņiem nav. Tikai idejas, tikai fantāzijas. Valsts ir pārvērsta par eksperimentālu poligonu. Arī politikā. Tam vienreiz ir jābeidzas.

Mēs tik un tā paliksim pie sava. Mana pārliecība ir nemainīga. Latvija sekmīgi var attīstīties tikai un vienīgi tad, ja attīstīsies reģioni. Varbūt mūsu grāmatai vajadzēja parādīties mēnesi divus pirms vēlēšanām. Varbūt tad viens otrs politiķis būtu spiests analizēt situāciju grāmatas kontekstā. Bet – tik un tā, arī valdība, arī jaunievēlētā Saeima būs spiesta ņemt to vērā.

– Jūs grāmatā rakstāt, ka pašlabums politikā diemžēl jo bieži stāvējis augstāk par valsts interesēm. Ar to var skaidrot, kāpēc centrālā vara nevēlas reģionus. Kamdēļ radīt spēcīgus potenciālo konkurentu perēkļus, kādēļ deleģēt varu un funkcijas, ja tā vairojas varas zaudēšanas riski?

– Banāli, bet fakts – partijas negrib mainīt sistēmu. Proporcionālā vēlēšanu sistēma tām šodien ir ļoti izdevīga. Jo varas partijas, precīzāk, katras partijas spice, valde, priekšsēdētājs vai kāds sponsors tagad var ļoti šaurā lokā lemt, kādas prioritātes dot attīstībai. Pat koalīcijā to cilvēku loks, kuri pieņem atbildīgus lēmumus, ir ļoti šaurs. Bet, ja tas ir šaurs, tad savtīgās intereses netiks aizmirstas. Skaidrs, ka šie cilvēki negribēs mainīt sistēmu. Negribēs, lai deputāti tiktu ievēlēti jauktā vēlēšanu sistēmā. Viņi nevēlas, lai puse deputātu nebūtu pakļauti partijām un celtu īkšķus turp vai šurp bez norādēm. Tātad varam secināt, ka arī likumdevējs ir pakārtots šim principam. Vispirms es, vispirms man. Partijām ir izdevīga centralizēta valsts pārvalde. Jo – pārvalda taču ministrijas. Valdība un ministrijas. Šaurs cilvēku loks sadala ministru portfeļus. Ministriem ir visa vara, visi, gan valsts budžeta, gan arī struktūrfondu, līdzekļi. ES struktūrfondu līdzekļu apgūšanā ir izvēlēts nozaru princips. Tas nozīmē, ka šie cilvēki nosaka politiku. Grāmatā ir minēti piemēri. Tajā skaitā pašvaldību vadītāji, kuri skaisti runā it kā valsts vārdā, bet, kā tiek līdz līdzekļiem, tā velk uz savu pašvaldību. Grāmatā nosauktās personālijas savas kļūdas nav atzinušas. Tās maina partijas, bet turpina savu politisko karjeru, savu politisko gājienu.

– Tad man ir jautājums – vai ar šādu pieeju Latvijā ir īstenojama kohēzija?

– Nē. Ar šādu sistēmu tas nav iespējams. To apliecina arī pieredze, ko esam guvuši iepriekšējā (2007.–2013. g.) ES fondu plānošanas periodā. Grāmatā ir ievietotas diagrammas, kuras liecina, ka reģioniem līdzekļi tikuši dalīti nevienmērīgi. Mēs ierosinājām iedibināt vismaz kvotu sistēmu. Bet tā tiek ievērota vien dažos atsevišķos gadījumos. Arī nākamajā plānošanas periodā (2014.–2020. g.) pamatā pastāvēs tie paši principi. Līdzekļu sadale nav bijusi taisnīga, un arī tuvākā pārskatāmā laikā nav paredzēts, ka tā būs taisnīga.

Nesen notika Latgales attīstības padomes sanāksme Preiļos. Skaidrot jauno pieeju bija aicināts ekonomikas ministrs. Neatbrauca ne ministrs, ne valsts sekretārs, ne valsts sekretāra vietnieks. Atbrauca kādas nodaļas priekšnieka vietnieks. Tāda ir attieksme. Turklāt šis cilvēks prezentēja uzskatu, ka līdzekļi paredzēti lielu uzņēmēju projektu apgādam. Uz Latgali no tā visa attiecas ļoti neliela daļa. Mūsu puses iebildumi diemžēl nav ņemti vērā. Tas nozīmē, ka jau pastāv kaut kāds fiksēts, prognozējams cilvēku loks, kuriem un kuru firmām šie līdzekļi jau ir iezīmēti. Nevis – dalīt līdzekļus pa reģioniem kaut vai proporcionāli iedzīvotāju skaitam vai teritorijai. Tātad turpināsies pašreizējā politika. Rīga un Pierīga.


Diskusija par rakstu (0)

Atslēgvārdi: Andris Kazinovskis

Saistītie raksti

Komentē šo rakstu
Tavs vārds:
Tavs e-pasts:
Tavs komentārs:

 Rādīt aizvērtās ziņas
 Rādīt visu saturu
 Krāsaini attēli
 Rādīt reklāmu
Manu ziņu portfelis
Neesi pievienojis savas ziņas.
TOP3 ziņas
Vairāk

Ekonomika.lv ziņas
Jaunākie komentāri
Reklāma
Mediju apskats