20. augusts, Otrdiena
Vārda dienas: Bernhards, Boriss
Sākuma lapa » IT un sakari » Jau mēnesi pēta Meroni ietekmes draudus uz valsts nacionālo drošību
Jau mēnesi pēta Meroni ietekmes draudus uz valsts nacionālo drošību
Autors: NRA.lv / 22. oktobris 2018, 13:48
Jau gandrīz mēnesi Latvijas drošības iestāde turpina vētīt, vai a/s Radio SWH 80% akciju nonākšana ar Šveices advokātu Rudolfa Meroni nepārprotami saistītās SIA Media Support īpašumā neapdraud Latvijas valsts nacionālo drošību, secināms no Ekonomikas ministrijas (EM) atbildes žurnālistiem.


Lai arī EM neizpauž, kura tieši valsts drošības iestāde pēta, vai R. Meroni ir gana labs radiostacijas pārvaldītājs, Neatkarīgā, aptaujājot lietpratējus drošības jautājumos, noskaidroja, ka gala vārds šajā jautājumā sakāms Satversmes aizsardzības birojam (SAB). Šajā iestādē liela teikšana ir R. Meroni paziņam – SAB iekšējās drošības dienesta vadītājam Aigaram Sparānam.

Process notiek

Nacionālās drošības likumā un Ministru kabineta noteikumos Nr. 606 nav atrunāts termiņš, kādā drošības iestādei ir jāizskata pieteikums no jaunā īpašnieka, kurš vēlas iegūt būtisku ietekmi nacionālajai drošībai nozīmīgā komercsabiedrībā, tātad arī a/s Radio SWH. Ministru kabineta noteikumos termiņi ir noteikti tikai EM (jānodod jaunā īpašnieka pieteikums drošības iestādei nekavējoties) un Ministru kabinetam, kuram pēc drošības iestādes atzinuma saņemšanas EM sagatavotais lēmuma projekts jāizskata «steidzamības kārtībā».

Kur garantija, ka darījums nav veikts tieši Russia Today uzdevumā, par to pretī saņemot apsolījumu Krievijas kravām?

Tāpēc NRA.lv EM vaicāja, kā Radio SWH jaunajiem īpašniekiem SIA Media Support sokas ar atļaujas izprasīšanu valdībai. 17. oktobrī Neatkarīgā no EM Sabiedrisko attiecību nodaļas speciālistes Elitas Rubesas-Voravko saņēma šādu atbildi: «Ekonomikas ministrija ir saņēmusi komersanta pieteikumu un nosūtījusi drošības iestādēm atzinuma sniegšanai. Pašlaik notiek vērtēšanas process atbilstoši normatīvajam regulējumam. Diemžēl plašāku informāciju vērtēšanas procesā sniegt nevarēsim.»

Pirms nepilna mēneša EM skaidroja: «Ekonomikas ministrija ir saņēmusi pieteikumu no SIA Media Support par vēlmi iegūt 80% akcijas a/s Radio SWH, iegādājoties tās no Igaunijā reģistrētās kompānijas. Atbilstoši normatīvajam regulējumam, Ekonomikas ministrija iesniegto informāciju nosūtīja drošības iestādēm atzinuma sniegšanai. Pēc drošības iestāžu sniegtā atzinuma un ievērojot atzinumā sniegto, tiks sagatavots attiecīgs Ministru kabineta rīkojuma projekts, kas arī tiks noteiktā kārtībā iesniegts izskatīšanai Ministru kabinetā.»

Atbildē EM arī uzsvēra, ka Ministru kabineta atļauja SIA Media Support bija jāiegūst jau pirms akciju pirkšanas darījuma, bet, ja šāda atļauja nav saņemta, «tad Latvijā slēgts darījums vai veiktā rīcība, kas bija par pamatu minēto tiesību iegūšanai, nav spēkā esoša no noslēgšanas vai veikšanas brīža».

Versija nav pat kritikas vērta

Septembrī Radio SWH valdes priekšsēdētājs Jānis Šipkēvics raidījumā Nekā personīga nāca klajā ar apgalvojumu, ka SIA Media Support esot izglābusi Radio SWH no nonākšanas Krievijas oficiālās propagandas kompānijas Russia Today rokās. To J. Šipkēvicam esot stāstījusi līdzšinējā radiostacijas 80% akciju paketes īpašniece, triju valstu pilsone Tatjana Tolstaja.

«Mūsu trešajai akcionārei no noteiktām aprindām nāca mājieni – ja viņa pārdos savas akcijas, tad tas, protams, jādara mūsu kaimiņzemes lielākajam propagandas mediju tīklam Russia Today. Cilvēki, kuri nosaka tālāk šīs mediju kompānijas attīstību un izplatīšanos ārpus Krievijas. Es šos cilvēkus nepazīstu, un mani ar viņiem nesaveda kopā. Bet es ļoti novērtēju mūsu akcionāres drosmi, ka viņa to nepieļāva. Būdama solīda kundze, viņa laikus par šo mājienu brīdināja, un mēs sapratām, ka mums ļoti ātri jānoreaģē un jāatrod investors, lai šāds darījums pat teorētiski nebūtu iespējams,» klāstīja J. Šipkēvics.

Pēc J. Šipkēvica teiktā raidījumam, viņš personīgi esot «uzrunājis vairākus iespējamus radio pircējus.» Tie atteikuši, bet piekritis pirkt R. Meroni uzticības persona Aivars Gobiņš.

Apkopojot plašsaziņas līdzekļos pieejamo informāciju gan par Russia Today, gan par R. Meroni aktivitātēm, Neatkarīgā secina: J. Šipkēvica versija nav kritikas vērta. Krievijas raidsabiedrības darījumu veikšanai algo respektablus juristus. Noskaidrojot darījuma detaļas, tostarp tik nopietnu apgrūtinājumu darījumam kā Nacionālās drošības likuma prasība iegūt valdības atļauju akcionāru maiņai, juristi atrunātu savu klientu spert bezjēdzīgu soli. Viņi visticamāk ieteiktu meklēt apkārtceļus, piemēram, R. Meroni personā.

«Rādžiņš» apmaiņā pret kravām?

Kā liecina Latvijas ostu kravu apgrozījuma statistika, R. Meroni nesokas ar kravu piesaisti. To, ka R. Meroni jau labu laiku kā kļuvis par vienu no Russia Today sludinātās politikas ruporiem, liecina viņa aģitācija par divvalodības ieviešanas nepieciešamību Latvijā – to apliecināja vairāki cilvēki Anša Pūpola filmā Ietekmētājs.

Savulaik R. Meroni pārvaldītajā Ventspils tranzītbiznesa uzņēmumu impērijā augstā amatā strādājusī Eva Ciniņa pēc raidījuma Nekā personīga noskatīšanās par Radio SWH jaunajiem akcionāriem 17. septembrī Facebook cita starpā paudusi šādas pārdomas: «Aizdomas rada arī Šipkēvica apgalvojums, ka pirkums šobrīd tiek steidzināts, jo par radio interesi izrādījis Kremlim pietuvinātais Russia Today. Vai Šipkēvica kungam un pārējām darījumā iesaistītajām personām nav ienācis prātā, ka, iespējams, patiesais pircējs nemaz nav Meroni? Šveicieša sadarbība ar Saskaņu liek aizdomāties, ka kungs gatavs ietirgot kaut visu Latviju sava personiskā labuma dēļ. Kur garantija, ka darījums nav veikts tieši Russia Today uzdevumā, par to pretī saņemot apsolījumu Krievijas kravām? Par tādu iespējamību liek domāt arī fakts, ka Radio SWH pārdošana kļuvusi aktuāla tieši šobrīd, lai gan pirms trīs gadiem Meroni no pirkšanas atteicās. Tātad jautājums paliek aktuāls – kuru patiesībā interesē radio pirkšana?» E. Ciniņa arī citē kādu vietnē Twitter ievietoto komentāru: «Klau, Rūdi, mums ir vajadzīgs rādžš Latvijā. Davai, tu paņem uz sevi Taņas akcijas, bet mēs tev ostā garantējam šitās kravas vēl 5 gadus. Vari palielināt pārkraušanas tarifu par 20%.» [Alberts Ziemelis, Twitter]

«Neatkarība d…»

Arī Radio SWH dibinātājs un kādreizējais vadītājs Zigmars Liepiņš Facebook komentāros pēc J. Šipkēvica paziņojuma paudis savu viedokli: «Šoks!!! Šipkēvics seniors manu reiz būvēto radio ir nolaidis līdz kliņķim un atrodas starp divām «lieliskām» iespējām – pārdoties nākošajiem krieviem RT vai Meroni. Abos gadījumos medija neatkarība ir d…»



Diskusija par rakstu (0)
Komentē šo rakstu
Tavs vārds:
Tavs e-pasts:
Tavs komentārs:

 Rādīt aizvērtās ziņas
 Rādīt visu saturu
 Krāsaini attēli
 Rādīt reklāmu
Manu ziņu portfelis
Neesi pievienojis savas ziņas.
TOP3 ziņas
Vairāk
Jaunākie komentāri
Mediju apskats