Latvijas iedzīvotāju pirktspēja pagājušajā gadā palielinājās bija 6,6%, kas ir straujākais pieaugums Baltijas valstu vidū, liecina pētījumu kompānijas “GfK” veiktā Eiropas mazumtirdzniecības situācijas analīze Eiropas valstīs.
Vienlaikus Lietuvas iedzīvotāju pirktspēja 2015.gadā palielinājās par 4,9%, bet Igaunijas iedzīvotāju pirktspēja auga par 5,2%.
“GfK” pārstāvji atzīmēja, ka pateicoties pieaugošajai nodarbinātībai, Latvijā viena iedzīvotāja pirktspēja pērn sasniedza 6527 eiro.
Savukārt Eiropas Savienībā (ES) iedzīvotāju pirktspēja pērn pieauga par vidēji 3,7%, dodot katram ES iedzīvotājam vidēji 15 948 eiro ikdienas tēriņiem, īres maksājumiem, uzkrājumiem un pensiju iemaksām.
Pētījums liecina, ka tirdzniecības platību apmēri ES 28 dalībvalstīs pērn auga par 0,3%, savukārt tirdzniecības platību nodrošinājums ES dalībvalstīs pērn saglabājās 2014.gada līmenī – 1,17 kvadrātmetri uz vienu iedzīvotāju. Tas skaidrojams ar nelielu iedzīvotāju skaita pieaugumu. Tostarp tirdzniecības platību nodrošinājums Latvijā 2015.gadā bija 1,03 kvadrātmetri uz vienu iedzīvotāju, Lietuvā – 1,05 kvadrātmetri, bet Igaunijā – 1,1 kvadrātmetrs.
Pētījumu kompānija “GfK” prognozē, ka arī 2016.gadā mazumtirdzniecības veikalu bizness ES turpinās nedaudz palēninātu attīstību ar pieaugumu 1,1% (pamatojoties uz eiro nomināla vērtību). Īpaši pozitīva attīstība gaidāma Rumānijā (+7,2%), tāpat attīstība paredzama Baltijas valstīs (no 3,8% līdz 4,9%), kas pakāpeniski panāks citus vairāk nostabilizējušos tirgus.
Starp Baltijas valstīm visaugstākais paredzamais apgrozījuma pieauguma temps šogad ir sagaidāms Igaunijā (+4,9%), seko Latvija ar (+4,5%) un Lietuva ar (+3,8%).
Pētījumu kompānijas “GfK” aprēķini par apgrozījumu un pirktspēju veikti, pamatojoties uz vidējo 2015.gada Eiropas Komisijas paziņoto nacionālo valūtu kursu. Informācijas un datu iesniegšanas termiņš bija 2016.gada februāris.