Pēteris Strautiņš
bankas, ekonomika
Josta palaista vēl nedaudz vaļīgāk
Pievienots 2012 gada 30. oktobrī | 0 komentāri
Drukāt
Mazumtirdzniecības apgrozījums septembrī nedaudz samazinājās pret augustu, taču kopumā 3.ceturksnī šīs nozares sniegums bijis lielisks. Nebūtu prātīgi vēlēties, lai tas pieaug vēl straujāk, drīzāk pat otrādi, pieaugumam par 5.8% pret iepriekšējo ceturksni turpmākajos periodos noteikti nevajadzētu atkārtoties.

Pieaugums par 9.5% pret iepriekšējā gada 3.ceturksni ir uz akceptējamības robežas no makroekonomiskās stabilitātes viedokļa, šāds temps varētu saglabāties, līdz beidzas pretreakcija uz krīzes galējībām. Izdevīgā bāzes efekta dēļ gada pieauguma temps 4.ceturksnī visdrīzāk pat vēl paaugstināsies, bet nākamā gada sākumā šī paša iemesla dēļ visdrīzāk notiks pretējais, jāņem vērā arī mēreni, tomēr neatlaidīgi pieaugošās grūtības eksporta sektorā, kas ietekmēs arī patēriņu. 

Jāpiebilst, ka izslēdzot svārstīgās degvielas pārdošanas ietekmi, pārdošanas apjomi septembrī mēneša griezumā pieauga par 0.4%. Pārtikas pārdots par 0.6% mazāk, bet nepārtikas preču, atskaitot degvielu, pārdošanas apjomi auga par 0.9%, gada griezumā — par 11.7%. Šī ir pārsvarā ne pirmās nepieciešamības preces aptveroša kategorija, kas liecina, ka nosacīti „brīvās” naudas apjomi patērētājiem turpina kāpt.

Šodien kļuva pieejami arī EK apkopotie oktobra dati par uzņēmēju un patērētāju noskaņojumu. Gan kopējais ekonomiskā noskaņojuma indekss, gan patērētāju optimisma līmenis šajā mēnesī Latvijā bijis gandrīz nemainīgs, tātad norāda uz līdzšinējo tendenču turpināšanos. Katra jaunā statistikas ziņa pieliek papildus gabaliņu makroekonomiskās kopainas mozaīkā, par kuru šobrīd Latvijā joprojām var teikt — apbrīnojami labi, ievērojot sarežģīto starptautisko vidi un mūsu pagātnes mantojumu. Šobrīd mūsu valstī uz augšu iet vai visi rādītāji, izņemot iedzīvotāju skaitu. Cilvēkiem, kuriem nebija ilūziju par lietu patieso stāvokli krīzes laikā, šobrīd nebūtu ko skumt.

Aizvadītā mēneša laikā lielu ievērību ieguva nevienlīdzības tēma. Šodienas dati, līdzīgi kā iepriekšējo mēnešu mazumtirdzniecības rezultāti liecina, ka krīzes pārvarēšanas temps dažādās sabiedrības daļās tiešām varētu būt krasi atšķirīgs. Ilglietošanas preču pārdošanas apjoms nepārprotami aug straujāk nekā tirdzniecība kopumā, kas liecina par ievērojamu ienākumu kāpumu daļā sabiedrības. Piemēram, mēbeļu, apgaismes preču un citu mājsaimniecības piederumu pārdošana septembrī turpināja augt mēneša griezumā, par 1.8% un kāpums gada griezumā sasniedza 36.3%. Par desmitiem procentu aug arī datoru, sporta preču, apģērbu un apavu, audio un video ierīču, kā arī interneta tirdzniecības apjoms. Mājsaimniecības elektropreču pārdošana nedaudz samazinājās, taču jāatzīmē, ka šajā mēnesī pirms gada tā kāpa par 108%.


Komentāri:
Komentē šo rakstu
Tavs vārds:
Tavs e-pasts:
Tava mājas lapa:
Tavs komentārs:
Par autoru
ekonomists, Luminor
Reklāma