Kārlis Andersons
SIA "City Credit" valdes priekšsēdētājs
Vispārīgi par norēķiniem
Pievienots 2008 gada 7. maijā | 5 komentāri
Drukāt

Domāju, ka šis ieraksts bizness.lv būtu loģisks sākums turpmākiem ierakstiem no manas puses un diskusijām no jūsu (lasītāju) puses, par norēķinu veidiem un sistēmām. Šoreiz centīšos sniegt nelielu ieskatu par tām lietām ar ko jārēķinās, apsverot dažādus norēķinu veidus, jebkuram preču vai pakalpojumu sniedzējam, (turpmāk tekstā „tirgotājs”), lai pieņemtu maksājumus no saviem klientiem.



Šobrīd tirgū ir pieejamas četras norēķinu veidu grupas: skaidra nauda, bankas norēķinu kartes, internetbankas un specializētas norēķinu sistēmas. Skaidras naudas pieņemšanu par savām precēm un pakalpojumiem es atstāšu katra paša ziņā, bet sīkāk apskatīšu pārējās grupas.

Bankas norēķinu kartes nu jau ir kļuvušas par diezgan pašsaprotamu lietu katram un retajam makā nebūs Visa, Visa Electron, Maestro, MasterCard vai American Express norēķinu kartes. Pēc Latvijas Bankas datiem 2007.gada beigās Latvijā bija izdotas 2.3 milj. kartes, kas ir pietiekoši interesants skaits, lai tirgotāji apsvērtu karšu pieņemšanu gan reālā vidē, gan elektroniskā vidē. Karšu gadījumā, tirgotājam ir jārēķinās ar pieslēgšanas izmaksām (pārsvarā tikai tirgotājiem elektroniskā vidē), termināļa īri un darījumu komisijām, kuras sastāda bankas noteikta procentu likme no katras transakcijas, kā arī minimālā komisija par transakciju. Elektroniskā tirgotāja gadījumā, būs jārēķinās arī ar drošības depozītu, ko banka pieprasīs, lai pasargātu sevi pret iespējamu krāpniecību. Karšu gadījumā tirgotājam ir jārēķinās, ka klientam ir tiesības pieprasīt atgriezt notikušu darījumu, un ja tirgotājs nespēj pierādīt, ka tas tiešām ir noticis, tad par darījumu atgriezšanu var nākties maksāt arī soda naudas. Jebkurā gadījumā, bankas norēķinu karšu pielietojums iet tikai plašumā un pieņemot kartes, par jūsu produktiem vai pakalpojumiem, jūs varat pieņemt maksājumus no jebkura cilvēka, kam ir karte un nauda kontā, neatkarīgi no tā kurā bankā tas ir. Karšu priekšrocība ir to plašā izplatība, bet trūkums ir iespējamais krāpniecības risks.

Internetbanku piedāvātie pakalpojumi, kas ļauj tirgotājam pieņemt norēķinus pa tiešo no klientu bankas konta, arī ir guvuši diezgan lielu atsaucību Latvijas tirgotāju vidē. Internetbanku pieslēgumu izmaksas variē no 100 LVL un uz leju, atkarībā no bankas. Jārēķinās, ka tāpat kā bankas norēķinu karšu darījumu gadījumā izmaksas, kas saistītas ar norēķinu integrēšanu savā mājas lapā, katram tirgotājam būs jāsedz pašam. Transakciju izmaksas un uzturēšanas izmaksas intenetbanku gadījumā parasti ir mazākas kā ar norēķinu kartēm un norēķins ir momentāns. Vienīgais trūkums manā skatījumā ir tāds, ka klientu bāze ir ierobežota uz konkrēto banku, ar kuru ir izveidots savienojums, tādēļ ar katru banku jāveido atsevišķs savienojums. Visādi citādi šis manuprāt ir lielisks norēķinu kanāls, ja klients nav aizmirsis kodu karti vai kalkulatoru.

Pēdējais, norēķinu veids, ko gribēju pieminēt ir specializētās norēķinu sistēmas, starp kurām būtu pieminams arī CiTYCREDiT. Labs piemērs, protams, ir arī visiem zināmais PayPal. Šo norēķinu sistēmu priekšrocība parasti ir tāda, ka tās aizpilda kādu no augstākminēto norēķinu veidu trūkumiem vai pieliek papildus funkcionalitāti, ko novērtē klienti. Priekšrocības šo sistēmu izmantošanai parasti ir tādas, ka tās ir draudzīgākas nelielu vai specifisku tirgotāju apkalpošanā, jo neprasa pieslēgumu un uzturēšanu izmaksas, kā arī reti piemēro minimālo darījumu komisiju. Noteikti nevajadzētu aizmirst par paaugstinātas maksas īsziņām, kas ir ļoti draudzīgs norēķinu veids klientiem, taču šajā gadījumā jārēķinās ar krietni augstākām komisijām, kas ne vienmēr visiem tirgotājiem ir pieņemamas. Norēķinu periods, izmantojot šādas sistēmas, parasti ir periodisks un retāks kā norēķinu karšu un internetbanku gadījumā.

Izvēloties sev piemērotāko norēķinu veidu, svarīgi ir apsvērt, cik lieli būs pirkumi, kāds būs plānotais apjoms, kur jūs pārdosiet savas preces vai pakalpojumus un kur atrodas jūsu klienti. Rēķinieties ar to, ka norēķinu nodrošinātāji par saviem pakalpojumiem prasīs komisiju, jo tieši tāpat kā jūs arī viņi ir uzņēmumi, kas radīti ar mērķi gūt peļņu, taču neaizmirstiet, ka norēķini ir atkarīgi no apjomiem un ja jūsu uzņēmums apgroza būtisku naudas summu, tad neaizmirstiet uzprasīt savam norēķinu nodrošinātājam par draudzīgākiem nosacījumiem.


Komentāri:
Remix, 08/05/2008 10:38
Vai vari atklāt kā CC sokas, cik klientu izmanto CC pakalpojumus? Manuprāt, cilvēki vēl nav pieraduši pie šāda pakalpojuma, arī reklāmas par maz. No paša sākuma atceros bija izskaidrojošs buklets, bet ar vienu reizi jau nepietiek....
Kārlis, 08/05/2008 14:53
Stāvvietu apmaksa ar īsziņu ir aizgājusi diezgan veiksmīgi (šobrīd tiek veiktas aptuveni 18 000 transakciju mēnesī), un pakalpojums sevi attaisno. Pārējie pakalpojumi gan vēl ir augšanas stadijā. Ar reklāmu ir tā, ka par stāvvietu apmaksu cilvēki atceras tikai tad, kad pienāk laiks maksāt un nav sīknaudas :) Cenšamies ik pa laikam izlikt kādu info materiāli autovadītājiem, lai aizgādātu CC uzlīmi, bet savādāk retais satraucas par autostāvvietas apmaksu pirms laika, jo saprotams, ka ir svarīgāki lēmumi dzīvē. Tiesa, tie kas sāk norēķināties ar īsziņu pie monētām parasti neatgriežas.
Olafs, 12/05/2008 08:49
Pirms kaada laika dzirdeeju no pazinjas, ka staavvietu apamksaashanas ar sms bizness balstaas tikai uz tiem, kas aizmirst nosuutiit otru iiszinju par staavvietas atstaashanu. Kaada ir statistika, cik shaadu aizmaarshiigu cilveeku ir procentuaali? Un vai tieshaam nav kaada maksimaalaa summa, ko autovadiitaajam nonjem nost vienaa reizee? Ja es aizmirstu nosuutiit sms, man var naakties samaksaat arii vairaakus simtus latu?
Kārlis, 12/05/2008 15:17
Visiem klientiem sākotnēji ir aktivizētas atgādinājuma īsziņas, kas ik pēc 2 stundām informē par autostāvvietā novietoto automašīnu , lai no šādas situācijas pasargātu, ja tā gadās, tādēļ tam nevajadzētu sagādāt raizes. No tām ir iespējams atteikties, ja parasti sanāk stāvēt ilgāk vai nevēlas saņemt atgādinājumus. Domāju, ka tas, ka nav jāparedz stāvvietas ilgums, ir lielākā CiTYCREDiT priekšrocība, jo nav jāsatraucas, ja tikšanās ieilgst.
po, 10/06/2008 11:38
rakstā nav pieminēti divi ļoti svarīgi norēķinu veidi - graudā un baudā.
Komentē šo rakstu
Tavs vārds:
Tavs e-pasts:
Tava mājas lapa:
Tavs komentārs:
Par autoru
"City Credit" valdes priekšsēdētājs
Reklāma