Imants Liepiņš
pētnieciskais žurnālists
PROVIDUS ideja apdraud medijus un demokrātijas pamatus
Pievienots 2011 gada 3. februārī | 0 komentāri
Drukāt
Nevalstiskā organizācija «Providus» šonedēļ nāca klajā ar tiešām ģeniālu un izsvērtu risinājumu: aizliegt politiskās reklāmas kā sugu! Lūk, ko raksta LETA (ir pieejams arī viss lielais ziņojums): 

«Saeimas Valsts pārvaldes un pašvaldības komisiju «Providus» iepazīstināja ar saviem priekšlikumiem partiju finanšu un priekšvēlēšanu regulējuma uzlabošanai, kuru vidū ir arī ierosinājums aizliegt politiskās reklāmas.

Iveta Kažoka pauda viedokli, ka ir jāizdomā veids, kā samazināt partiju vajadzību pēc naudas un līdz ar to arī sponsoru ietekmi politikā. Deputāts Sergejs Dolgopolovs (SC) apjautājās, vai «Providus» ir veicis pētījumu par partiju sponsoru ietekmi politikā, par kuru tik daudz runā tās pētnieki. Kažoka atbildēja, ka esot aptaujāti tikai 2 — 3 cilvēki, kuri apgalvojuši, ka «10% ziedo partijām ideoloģisku motīvu dēļ, 20% vēlas būt tuvāk politikai, bet pārējie vēlas kaut ko pretī vai kā starpnieki ziedo svešu naudu». Dolgopolovs jautāja: ar ko slēptā reklāma, kuru visi cenšas apkarot, atšķiras no «viedokļu paušanas»? Vides reklāmas asociācijas pārstāve Jeļena Brokāne komisijas sēdē pauda viedokli: ja aizliegs politisko reklāmu, tas būs bonuss esošajām partijām, nevienai jaunai partijai nebūs iespējas par sevi pastāstīt vēlētājiem.»

Pat ja tiešām ieinteresētie spēki pamanīsies panāt politiskās reklāmas aizliegumu, paskatīsimies, ko tas nozīmēs medijiem. Ja kandidāti vairs nevarēs par sevi pastāstīt caur reklāmu, pastiprināsies spiediens uz medijiem un žurnālistiem, lai tikai iedabūtu medijos informāciju par saviem cilvēkiem. (Jau tā priekšvēlēšanu periodā šāds spiediens ir vairāk nekā jūtams.) Kas būs ieguvēji no politiskās reklāmas? Pareizi, «Providus» un citu atkarīgo satelītorganizāciju balstītie spēki — Dombrovskis un «Vienotība», kuri jau tā, izmantojot atrašanos ietekmīgos amatos, bauda nepārtrauktu mediju uzmanību. Tad viņiem vairs nebūs nekāda konkurence.

Personīgi man ne mazsvarīgs apstāklis šķiet tas, ka politiskās reklāmas aizlieguma gadījumā mēs aizskarsim demokrātijas pamatprincipus. Lieta tāda, ka pie mums pastāv vārda un izteiksmes brīvība, kas attiecas arī uz tiesībām izvietot reklāmu! Proti, cilvēkiem, uzņēmumiem un NVO ir tiesības publiskot reklāmu par maksu — tajā skaitā komerciālas reklāmas, sociālās reklāmas kampaņas un visu ko citu. Aizliegts ir reklamēt kaitīgas un/vai antisociālas lietas (narkotikas, tabaku, prostitūciju u.c.). Valsts lietas — tādas kā Saeimas, pašvaldību un Eiroparlamenta ievēlēšanu — ir jāskaita pie tautai visbūtiskākajām un visnozīmīgākajām, nevis veselībai un morālei kaitīgajām lietām (kaut gan, pilnīgi piekrītu, ne reizi vien ievēlēto personu rīcība ir pretrunā ar solīto). Taču nevar ne ar kādiem likumiem aizliegt pilsoņiem leģitīmas iespējas uz vārda brīvību. Ja «Providus» grib ārdīt nost demokrātijas pamatus, tad lai vispirms pārvācas uz Baltkrieviju. Tur, kā zināms, politiskā reklāma tautas smadzenes ar izvēles jautājumiem un pārdomām par valsts vadītāju ievēlēšanu neapgrūtina. Varbūt «Providus» iepatiksies arī citas «fīčas» baltkrievu dzīvē?

Komentāri:
Komentē šo rakstu
Tavs vārds:
Tavs e-pasts:
Tava mājas lapa:
Tavs komentārs:
Par autoru
Ekonomikas žurnālists, arīdzan bieži ziņo no ...
Vairāk
Reklāma