Gints Konrads
apdrošināšana
Medicīnas tūrisms apdrošinātājus veicinās domāt par iespēju segt pakalpojumus Baltijā un plašākā mērogā
Pievienots 2009 gada 6. novembrī | 1 komentārs
Drukāt
Latvijā attīstot medicīnas tūrismu, jauni izaicinājumi tiktu pavērti arī veselības apdrošināšanā. Prognozējams, ka varētu tikt attīstīta iespēja segt medicīnas pakalpojumus Baltijas robežās, un nākotnē - arī plašākā mērogā. Šāda tendence iezīmējama galvenokārt tādēļ, ka līdzās ārvalstu iedzīvotāju pieprasījumam pēc Latvijā sniegtajiem medicīnas pakalpojumiem, jau šobrīd starp pašmāju iedzīvotājiem sākumstadijā ir medicīnas pakalpojumu izmantošana Baltijas līmenī: cilvēki no dažādām Latvijas pilsētām arvien vairāk sākuši izmantot medicīnas pakalpojumus kaimiņvalstīs, piemēram, Lietuvā. 

Lielākā vai mazākā mērā, tomēr medicīnas tūrisms Latvijā ir bijis visus šos gadus, iespējams, tas nebija tik organizēti veidots. To apliecina gan medicīnas pārstāvju, gan arī publiskajā telpā izskanējušie novērojumi par šādiem „pacientiem”, tostarp ārvalstīs dzīvojošiem latviešiem, kurus pie mums vilina gan medicīnas pakalpojumu kvalitāte, gan cenu pieejamība.

Papildus medicīnas pakalpojumiem, īpaši Skandināvijas iedzīvotāju vidū iecienīti ir arī dažādi ar tūrisma industriju saistīti produkti, piemēram, SPA pakalpojumi u.tml. Tamdēļ ideja par Latvijas medicīnas tūrisma eksporta veicināšanu noteikti ir vērtējama pozitīvi arī tā iemesla dēļ, ka to attīstot iespējams veicināt gan medicīnas pakalpojumu eksportu, gan arī citu nozaru attīstību (izklaide, atpūta, rekreācija, naktsmītnes u.tml.)  

Tāpat, iespējams, pateicoties privāto medicīnas iestāžu iniciatīvai, šis varētu izvērsties par veiksmīgu publiskās privātās partnerības (PPP) projektu, kas ekonomiskās lejupslīdes apstākļos ir ne vien vēlama, bet nepieciešama parādība.

Vismaz šobrīd izskatās, ka attīstot medicīnas pakalpojumu eksportu „ar vienu šāvienu tiktu pie vairākiem zaķiem”.

Kvalitāte - cena

Neskatoties uz Latvijas veselības aprūpes sistēmas nesakārtoto un nepārdomāto pusi, jāatzīst, ka piedāvātā medicīnas pakalpojumu kvalitāte, īpaši attiecībā uz sarežģītām operācijām, ir ļoti augstā līmenī. Daudzi pašmāju speciālisti ir atzīti un augstu novērtēti arī starptautiskā mērogā.

Tas ir nozīmīgs faktors ņemot vērā, ka medicīnas tūrisms varētu tikt vērsts arī uz sarežģītām operācijām un estētiskiem pakalpojumiem. Turklāt daudziem medicīnas „tūristiem” daudzkārt svarīgāks faktors par cenu ir kvalitāte jeb speciālista pieredze, moderns aprīkojums, augsta līmeņa serviss u.tml. To apstiprina gan Rietumeiropas, gan Skandināvijas valstu „medicīnas tūristi”, kā arī, piemēram, Krievijas iedzīvotāji, kuriem Baltija vienmēr asociējusies ar augstāku kvalitāti un ir pielīdzināta „ārzemēm”.

Protams, tai pat laikā nozīmīgs faktors ir cena: salīdzinot piedāvāto medicīnas pakalpojumu cenas Rietumeiropā un Amerikā, Latvijā tās ir ievērojami zemākas. Vēl zemāks cenu līmenis, taču vienlaicīgi arī ļoti augsta pakalpojumu kvalitāte, ir Austrumos, piemēram, Baltkrievijā vai Ukrainā, kur medicīnas pakalpojumi ir līdz pat 70% lētāki nekā Latvijā.

Tomēr, manuprāt, nav pietiekami skaidri izprasta esošā situācija Latvijā. Kvalitatīva medicīna pēc būtības nevar izdzīvot pie tik neliela cilvēku skaita, kāds ir Latvijā. Tas attiecināms gan uz modernām medicīnas iekārtām, gan speciālistu kvalifikāciju. Piemēram, iegādājoties sarežģītu magnētiskās rezonanses iekārtu, tās noslogojums iekārtas cenu nekādā mērā neietekmēs, bet iegādes rentabilitāti gan. Savukārt, lai ārsts uzturētu augstu kvalifikāciju, sarežģītas operācijas ir jāveic regulāri, ikdienas, nevis „reizi nedēļā”. No šāda viedokļa medicīnas tūrisms ir iespēja apvienot abus – gan rentablu iekārtu noslogojumu, gan kvalifikācijas nezaudēšanai nepieciešamo operāciju regularitāti. Tāpēc arī jāmeklē papildus iespējas klientu piesaistei.

Austrumu tirgus perspektīvs Latvijas medicīnas tūrisma eksportam

Kā informējuši projekta iniciatori, lai veselības tūrisms notiktu organizēti, tuvākajā nākotnē „Medicīnas tūrisma centrs" dibinās pārstāvniecības Londonā, Skandināvijas valstīs un Vācijā. Tomēr iespējams, ka valodas barjeras neesamība ir viens no faktoriem, lai par Latvijas medicīnas tūrisma eksporta tirgu izvirzītu arī Austrumu tirgu. Salīdzinājumam kā veiksmīgs piemērs minama Igaunija un SPA kūrortu reklamēšana un pieprasījums Krievijas tirgū.

Pirmkārt, Latvijā tiek piedāvāta ievērojami pieejamāka cena, nekā par tādu pašu pakalpojumu tiktu piedāvāta Rietumeiropas valstīs vai Skandināvijā. Otrkārt, šajā gadījumā kā nozīmīga priekšrocība ir vērtējama arī krievu valodas izplatība Baltijā, kas likumsakarīgi nozīmē, ka krieviski runājošajiem nav valodas barjeras.

Daudzās pasaules valstīs medicīnas tūrisms pastāv jau ilgi. Taču Latvijai ir sava specifika un būtiskas priekšrocības, un līdz ar to iespēja iekarot daļu nišas šajā tirgus segmentā. „Medicīnas tūrisms” noteikti ir atbalstāma iecere, jo īpaši gadījumā, ja tas kaut kādā mērā veicinātu valsts veselības aprūpes sistēmas sakārtošanu.  


Komentāri:
Līga, 06/11/2009 10:43
Ļoti labi. Ja uzņēmēji paši neko nedomās un nedarīs, tad arī nekas nenotiks. Domāju, ka kā pacientiem tas būtu ļoti ērti :)
Komentē šo rakstu
Tavs vārds:
Tavs e-pasts:
Tava mājas lapa:
Tavs komentārs:
Par autoru
ERGO Latvija dzīvība AAS veselības apdrošinā ...
Vairāk
Reklāma