Dainis Gašpuitis
finanses, ekonomika
Mazumtirdzniecība janvārī - acīmredzamais neticamais
Pievienots 2012 gada 29. februārī | 0 komentāri
Drukāt
Jaunais gads mazumtirdzniecībā iesācies ar negaidīti straujām izmaiņām. Dati uzrāda, ka nozares apgrozījums mēneša laikā audzis par 6.4%.

Šādu kāpumu varētu skaidrot ar vēl salīdzinoši zemajiem siltumenerģijas rēķiniem par iepriekšējo periodu, kas deva iespēju biežākiem veikalu apmeklējumiem. Taču interpretējot šos datus jāņem vērā sezonālās izlīdzināšanas efekts. Ierasti aktivitāte janvārī, salīdzinājumā ar decembri, krīt, kas bija vērojams arī šogad. Tomēr aktivitātes kritums bija mazāks nekā citos gados, kā dēļ veicot sezonālo izlīdzināšanu, janvārī statistika uzrāda šādu iznākumu. Rezultāts varētu veidoties gan augstāk minēto faktoru ietekmē, gan negaidīti vājajos 2011.gada decembra datos. Iespējams, ka decembra dati neatspoguļo pilnu ainu un daļa pārceļas uz janvāra statistiku. 

Gada laikā mazumtirdzniecības apgrozījums ir audzis par 16.6%. Par 4.6% vairāk tika pirktas pārtikas preces, bet nepārtikas preču tirdzniecība palielinājās par veseliem 23%. Šāds kāpums rada daudz jautājumu, jo straujāka izaugsme attiecīgajā mēnesī bija vērojama vien 2005. un 2007.gadā. Kādi impulsi ir vadījuši patērētājus, ka tekstilizstrādājumi, apģērbs un apavi gada laikā pirkti par 39%, bet mēbeles, apgaismes ierīces un citi mājsaimniecības piederumi par veseliem 58.5% vairāk? Protams, pēdējos gados valdīja piesardzība, tomēr arī turpmākās perspektīvas ir nesola trekno gadu iespēju atgriešanos. Neskatoties uz iepriekšējo gadu tendenci un pieaugošajām degvielas cenām, statistika uzrāda degvielas tirdzniecības pieaugumu (+7%). Iespējams, ka pieaugošie degvielas tirdzniecības apjomi ir slēgtās robežas rezultāts.

Lai arī janvāra dati ir pārsteidzoši labi, turpmākos mēnešus patēriņa aktivitāti nopietni pakoriģēs augstie siltumenerģijas rēķini. Uzdotais temps šogad nav uzturams. Izaugsmes palēnināšanās nedod pamatu prognozēt strauju patēriņa aktivitātes kāpumu. Liela nozīme būs patērētāja noskaņojumam. Taču novērojumi liecina, ka ārējie notikumi būtiski patērētāja noskaņojumu neietekmē, primāri reaģējot uz tendencēm iekšzemē.

Komentāri:
Komentē šo rakstu
Tavs vārds:
Tavs e-pasts:
Tava mājas lapa:
Tavs komentārs:
Par autoru
Makroekonomikas eksperts, AS "SEB banka"
Reklāma